Geen van beiden. Je kan vooruit lopen en achteruit lopen, naar links of naar rechts. Maar als je stilstaat?

Tkan vrieze, tkan dooie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Het moet onder 0 zijn voordat het vriest, dus vanaf 0 graden zou het dooien moeten. Maar het is een punt in het midden, dus denk dat de situatie soortgelijk moet zijn.

Echter kan de gevoelstemperatuur bij 0 graden nog altijd compleet anders zijn natuurlijk afhankelijk van het weer ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De temperatuur wordt officieel op ca 1,5 meter gemeten. wanneer het dus 0 is kan het op de grond vriezen. Maar concreet gezien is nul het omslagpunt van vriezen en dooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
praktisch gezien kan 0 graden niet, het is altijd wel iets warmer of iets kouder dus zal het dan of nét vriezen of nét dooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk kan dat praktisch wel. Het kan toch praktisch ook 2 graden zijn? Of 3 of 4 of 5 of 6,7 of 9,11 of enz....
Dat zegt nog te weinig. Als het 0.1 graad is dan dooit het.
Als het -0,1 graad is, dan vriest het.
Als het echt 0.0000000-> graden is, dan kan het vriezen en dooien, met andere woorden, dat is niet gedefinëerd.
AWM
14 jaar geleden
Dat hangt van de exacte temperatuur af. We spreken van een temperatuur van nul graden als die tussen de -0,4 en +0,4 ligt. Het moge duidelijk zijn dat het in het ene geval licht vriest, en in 't andere licht dooit. Daarom zie je in weerkaartjes op TV of in de krant ook vaak -0 of gewoon 0 als temperatuur vermeld staan.
Een temperatuur van exact 0,000000 graden... beschouw dat maar als heel matige dooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Met de laatste zin ben ik niet helemaal eens. Waarom zou je dat dan ook niet heel matige vorst kunnen noemen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's een kwestie van perceptie. Een glas water zal bij die temperatuur niet bevriezen, een ijsklontje zal niet ontdooien... maar ja, met die keus voor +0 en -0 op de weerkaartjes in de krant beschouw ik het als logisch om een temperatuur van exact 0,00000000 °C te beschouwen als lichte dooi. Niet dat het vaak langdurig die temperatuur zal zijn, overigens.
AWM
14 jaar geleden
Nou ja, overal wordt nul graden Celsius gedefiniëerd als het 'vriespunt'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna overal. In de natuurkunde wordt bij diezelfde temperatuur ook gesproken van het smeltpunt :P
Da's 't nadeel van een punt...
Als de temperatuur -0,00000000000000000000⁰ is, dan vriest 't echt .....!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nul graden is gewoon wat het woord al inhoudt, nmlk het nulpunt. Alles wat moet/kan worden gemeten heeft een begin,een zgnd "nulpunt" nodig,denk b.v aan een rolmaat ,ook een afstand van 100 km. begint met 0. Dus met nul graden vriest het niet en dooit het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan dooit het. Lang geleden is vastgesteld dat 0 graden de temperatuur van smeltend ijs is. Smelten doet ijs alleen als het dooit, en niet meer als het vriest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan allebei... 0° is een temperatuur waarbij twee aggregatietoestanden van water tegelijkertijd kunnen bestaan... Dus al naar gelang de richting is van de energie, oplopend of aflopend, zal het gaan dooien of vriezen, dus kan allebei maar wel precies als het 0° is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat wilde ik ook antwoorden
Dat is afhankelijk van verdere factoren ,de uitstraling bijvoorbeeld als deze hoog is dan vrest het als deze laagis dan dooit het ook de wind factor speelt een rol. als je ziet dat er bij nul graden ijs ontstaat vriest het en als het ijs smelt dan dooit het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De huidige schaalverdeling van Anders Celcius gaat uit van 2 punten. Het punt vanaf wanneer water begint te vriezen ligt volgens die schaal op 0 ( centi) graden en het punt waarop water begint te koken op 100 ( centi) graden Celcius. Als water op een bepaalde plek dus nul ( centi) graden is dan begint dit water te bevriezen.

Let wel.. dit geldt voor WATER.

ps.. heden ten dagen maken wij geen gebruik meer van de term centi graden maar van graden Celcius. Zie: http://www.lenntech.nl/calculatoren/temperatuur/temperatuur.htm voor details.

Toegevoegd na 11 minuten:
Als er trouwens zout in het water zit wordt het weer een ander verhaal.. het vriespunt van zout water ligt namelijk lager dan 0 (centi) graden. Dat verklaart meteen de werking van strooizout :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor 0 graden Celsius zie de andere antwoorden. Bij 0 graden Fahrenheit vriest het heel hard.
Ook speelt de hoogte een rol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat hangt inderdaad van de schaal af, zie vorige antwoord. Als het 0 graden Kelvin is, dan is het absolute nulpunt bereikt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beiden en geen van beiden.
Bij 0 graden is er onvoldoende energie om ijs de fase-overgang naar water te laten doorgaan, maar kan water ook geen energie kwijt aan de lucht om de fase-overgang naar ijs door te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag moet iets beter gedefinieerd worden.
Je hebt het over 0 °, dus gaan we er van uit dat je 0 °C bedoelt.
Je hebt het over “vriezen” (bevriezen) en dat doet alleen water bij die temperatuur. Dus als je zegt “vriest” het dan, dan wordt er bedoeld “bevriest water dan”.
Nu de definitie:

De Celsiusschaal is gedefinieerd met twee ijkpunten:
De temperatuur waarbij water bevriest bij een luchtdruk van 1 bar is gedefinieerd als 0 °C.
De temperatuur waarbij water kookt bij een luchtdruk van 1 bar is gedefinieerd als 100 °C.

Het antwoord op je vraag is daarom:
Ja, bij 0 °C vriest het (bevriest water) en dooit het dus niet, mits de luchtdruk 1 bar is.

Tegenwoordig wordt de temperatuur officieel in de SI-eenheid Kelvin uitgedrukt. In de Verenigde Staten en Jamaica wordt meestal de schaal van Fahrenheit gebruikt. Dat is nog uit overlevering, daar Fahrenheit een kleine 20 jaar eerder met zijn schaalindeling kwam dan Celsius. De referentie punten bij Fahrenheit zijn 32 ° F (smeltend ijs) en 96 °F (temp. menselijk lichaam).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"vriest het " is een omschrijving van het weertype, niet alleen van de toestand van water
Eigenlijk is het nooit continu ergens nul graden.Op het moment dat het 1/100 ste graad onder nul is vriest het.Een halve seconde later kan het + 0,02 graad zijn, dan dooit het.Vanuit de vorst situatie gezien is nul graden het begin van het dooi punt.Ik zou zeggen dat nul graden meer dooien is dan vriezen.Bij dat kritieke punt gaan ook andere omstandigheden een rool spelen.Net zoals water op grote hoogte bij lagere luchtdruk al eerder kookt, zo zou bij een kleine luchtdruk verlaging het vries punt van water misschien ook 0,oo1 graad boven het vriespunt uit komen.Ook bij droge lucht kan het bij iets boven nul toch water gaan bevriezen.Ook een sneeuwlaag kan bij droge lucht tot 3 graden boven nul zich zelf onder nul houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga uit van de kant waar je vandaan komt.
Als het herfst is, en de temperatuur nadert voor het eerst de nul graden, dan is de temparatuur aan het zakken en begint het dus te vriezen.
Als we een periode vorst gehad hebben, en de temperatuur stijgt tot nul graden, dan begint het te dooien.